Jak si správně změřit rychlost internetu?
Nejste-li spokojeni s tím, jakou rychlostí vám doma běží internet, můžete si zkontrolovat, zda vše funguje, jak má. K tomu, aby se člověk dobral relevantních údajů, je nutné splnit několik důležitých pravidel.
Vhodné zařízení
Nejprve je třeba zvolit vhodné zařízení, na kterém budete rychlost měřit. Počítač či notebook, na němž chcete kvalitu připojení ověřovat, musí být připojený k předávacímu rozhraní (datová zásuvka, konektor, napájecí adaptér od antény) kabelem. Jestli totiž začnete měřit rychlost připojení na přístroji, který je zapojený třeba na Wi-Fi router (a to bez propojení kabelem), je celkem jasné, že se nedoberete reálných výsledků. Jiné zařízení z domácí sítě totiž bude rychlost degradovat.
Ostatní vypnout
Dalším nezbytným krokem je vypnutí či odpojení všech ostatních zařízení, která v rámci vaší domácí sítě využívají stejné internetové připojení. To je důležité zejména z toho důvodu, že další přístroje budou přesné měření opět zkreslovat. Počítač, který si pro tento úkol vyberete, nesmí mít spuštěné žádné aplikace. To znamená, že byste měli vypnout poštovního klienta i komunikátory jako Hangouts, Messenger nebo WhatsApp, které komunikují na pozadí a kradou vám část rychlostního pásma. Výsledkem toho pak je, že měření není přesné. Také zkontrolujte, zda se na vašem zařízení právě aktualizuje operační systém, antivir apod.
Kde měřit?
Pokud jsou všechna ostatní zařízení a funkce vypnuté, je možné začít s měřením. Svůj požadavek, týkající se měření, by měl uživatel směřovat na nejbližší rychlostní server. Je totiž rozdíl v tom, zda dotaz putuje do Číny nebo do Prahy. Na této stránce máme měřič rychlosti, kde si jednoduše své připojení můžete otestovat:
spustit test rychlosti internetu
Po spuštění testu se do pár vteřin dozvíte, jakou přenosovou rychlost máte při downloadu i uploadu. Dále vám změří rychlost odezvy (ping), který je důležitý pro on-line hráče.
Změřit vícekrát
Máte-li podezření, že vám rychlost internetového připojení klesá, je dobré měření párkrát zopakovat. Ideálně pokaždé v jinou denní dobu.
Vyzkoušet jiné zařízení
Pro jistotu proveďte měření ještě na jiném počítači nebo notebooku. Může se totiž stát, že první zařízení, na kterém klient provedl test, může mít nějakou závadu. V okamžiku, kdy se dozvíte reálnou rychlost internetového připojení, kterou vám poskytovatel zprostředkoval, mohou nastat dvě možnosti. Buď je vše v pořádku a naměřené hodnoty jsou odpovídající zprostředkované službě, nebo se hodnoty propadnou na nízké cifry. Nastane-li druhá možnost, je na místě kontaktovat poskytovatele s tím, že kvalita internetového připojení není v pořádku.
Chyba není vždy u poskytovatele
To, že klient naměří nižší rychlost, než za kterou u svého poskytovatele zaplatil, ještě nutně nemusí znamenat, že je chyba přímo na straně poskytovatele. Faktorů, které dosažitelný výsledek ovlivňují, je totiž poměrně dost.
Klient si službu pořídí a očekává od ní, že mu v jeho domácí síti budou všechna zařízení (od televize po notebook, telefon či tablet) fungovat na této komunikační rychlosti. V tento okamžik ovšem může přijít prozření, které je o poznání jiné, než si představoval. Na reálnou rychlost připojení má vliv mnoho dalších faktorů, které bohužel poskytovatel nemůže vždy ovlivnit.
Velmi častým problémem bývá oblast, v níž uživatel žije. Především ve městech a na městských sídlištích dochází k tomu, že klient, připojující se prostřednictvím Wi-Fi, může bydlet v zarušeném prostředí. Wi-Fi, které mají stejný vysílací kanál, se totiž mezi sousedy navzájem ruší.
Zpomalení internetu může mít na svědomí i samotný router klienta. Ten je totiž z výroby nastavený tak, aby neustále skenoval okolí a hledal volnější kanály. To jej samo o sobě zatěžuje a způsobuje zpomalení zpracování signálu.
Další situace, která přenosové rychlosti nijak neprospívá, je spojena s tím, že je na Wi-Fi připojeno příliš mnoho zařízení. Může se stát i to, že má zákazník starší router či přístroj a neaktuálním firmwarem. To vše jsou věci, které operátorem poskytovanou rychlost degradují.
Pokud se náš zákazník s takovým problémem setká a naměří nízké hodnoty, určitě budeme rádi za kontaktování naší nonstop infolinky pro rychlé vyřešení případného problému.